کمبود تراشه بحرانی است

بحران جهانی تراشه جدی است

بحران کمبود تراشه در جهان به قدری جدی است که اپل قرار است به دلیل کمبود تراشه، حجم تولید آیفون ۱۳ را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن، بحران کمبود تراشه به خصوص بعد از شیوع کرونا ویروس بسیاری از صنایع و از جمله صنعت دستگاه های الکترونیکی را تحت تاثیر داده است.

چندی قبل شرکت اینفینئون که بزرگترین شرکت تولیدکننده نیمه رسانا در آلمان است پیش بینی کرد کمبود جهانی تراشه که به همه از خودروسازان تا تولیدکنندگان رایانه آسیب زده، ممکن است سالها ادامه پیدا کند.

کمبود تراشه امسال به شرکت های مختلف از تسلا گرفته تا مایکروسافت ضربه زده است. تحقیقات گروه مالی سوسکوئهانا نشان داد میزان زمان دریافت سفارش توسط تولیدکنندگان در ژوییه به بیش از ۲۰ هفته رسید که نسبت به ماه پیش بدتر شده بود.

کمبود تراشه بر تولید انواع مدل‌های آیفون ۱۳ تاثیرگذار بوده و اپل مجبور شده حجم تولید خود را به میزان ۱۰ میلیون دستگاه آیفون کاهش دهد.

اپل قصد داشت در سه ماه پایانی سال جاری میلادی، ۹۰ میلیون دستگاه آیفون ۱۳ تولید کند، اما ظاهرا اکنون به شرکای تولیدکننده اپل اطلاع داده شده که آمار تولید را کاهش دهند.

اپل ماه‌هاست که با کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند و ظاهرا هنگام سفارش دستگاه‌هایی مانند مک‌بوک پرو، آیفون ۱۱، آیفون ۱۲، آی‌مک،‌ مک‌بوک ایر، ‌آیپد پرو برخی دیگر از محصولات از وب‌سایت اپل با زمان تحویل طولانی‌تر از معمول روبرو هستند.

مدیرعامل شیائومی اعلام کرده که کمبود جهانی تراشه قیمت این قطعات را افزایش داده و همین موضوع ممکن است منجر به افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند شود.

مدیرعامل سامسونگ هم در مورد عدم تعادل جدی در عرضه و تقاضای تراشه‌ها هشدار داده بود.

شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، سونی، AMD، انویدیا، اپل، کوالکام و دیگران پردازنده‌های خود را تولید نمی‌کنند و بخش بزرگی از چیپست‌ها توسط سامسونگ و TSMC تولید می‌شود.

در میان این شرکت‌ها، اینتل یک مثال نقض محسوب می‌شود. این شرکت پردازنده‌های خود را تولید می‌کند و به همین خاطر برخلاف بسیاری از شرکت‌های رقیب با کمبود مواجه نشده است.

کمبود جهانی تراشه روی قیمت سهام شرکت ها نیز اثرگذار بوده است. چرا که چندین شرکت تولید کننده تراشه پس از شیوع ویروس کرونا که منجر به کمبود تراشه جهانی شد ، قیمت سهام خود را افزایش داده اند.

→ خواندن مطلب قبلی

رونمایی باورز اند ویلکینز از بلندگوی Zeppelin 2021

خواندن مطلب بعدی ←

هفته‌ رونمایی از تازه‌ترین محصولات غول‌های فناوری

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *