خبر های فوری:

دوشنبه, ۲۸ اسفند ۱۴۰۲, ساعت ۱۰:۲۳

با افزایش سرعت چرخش کره‌ زمین، رکورد کوتاه‌ترین شبانه‌ روز شکسته شد

با افزایش سرعت چرخش کره‌ زمین، رکورد کوتاه‌ترین شبانه‌ روز شکسته شد

دانشمندان و محققان با بیان اینکه سرعت چرخش کره زمین به دور خودش افزایش پیدا کرده است، اظهار داشتند که رکورد کوتاه‌ترین شبانه‌ روز در ۲۹ ژوئیه شکسته شد. به گفته دانشمندان، کره خاکی در تاریخ ذکر شده، توانست حدودا ۱.۵ میلی‌ثانیه زودتر حول خودش بچرخد.

به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن به نقل از ام‌اس‌ان، دانشمندان در جدیدترین یافته‌های خود به این نتیجه رسیدند که اخیرا زمین با سرعت بیشتری حول محور خود چرخیده است و کامل شدن یک دور کامل از کره خاکی، در کمتر از ۲۴ ساعت انجام گرفته است. در همین راستا، این مسئله نیاز به افزودن ثانیه‌های کبیسه به ساعت‌های اتمی را ایجاد کرده است.

البته دانشمندان و پژوهشگران از مدت‌ها پیش اظهار داشتند که سرعت چرخش زمین در حال کمتر شدن است و از  دهه ۱۹۷۰ تا به حال ۲۷ ثانیه کبیسه به ساعت‌های اتمی اضافه شده است. البته ناگفته نماند که کوتاه‌ترین شبانه‌ روز زمین تا پیش از این مربوط به ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ بود که چرخش کره خاکی به دور خودش حدودا ۱.۴۷ میلی‌ثاینه زودتر انجام شد.

هرچند انسان‌ها متوجه این تغییرات نمی‌شوند اما تغییرات مذکور روی ماهواره‌ها و سیستم‌های مسیریابی تاثیرگذار خواهد بود. به گفته دانشمندان، این اتفاق به دلیل پدیده‌ای به نام “لرزش چندلر” به وجود آمده است.

به گفته دکتر لوئید زوتوف، اخترشناس روسی، دامنه عادی این لرزش حدودا ۴ متر بر سطح زمین است، اما از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ اثری از این پدیده مشاهده نشده بود.

دانشمندان و محققان همچنین معتقدند که افزایش میزان برف در زمستان در نیم‌کره شمالی و پدیده گرمایش کره زمین هم از جمله دلایل تاثیرگذار بر این اتفاق بوده است.

نویسنده صنایع مدرن

→ خواندن مطلب قبلی

ناسا برای کشف نشانه‌هایی از حیات در مریخ، دو هلی‌کوپتر به سیاره سرخ ارسال می‌کند

خواندن مطلب بعدی ←

نمایش نمای ۳۶۰ درجه از خیابان‌ها به اپلیکیشن نشان اضافه شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین