پاسخ چین به تحریم‌های آمریکا؛ خرید ۴۰ میلیارد دلار تجهیزات تراشه‌سازی در سال ۲۰۲۳

با توجه به وضع تحریم های شدید علیه صنعت نیمه رسانای چین توسط آمریکا، این کشور برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها واردات ماشین آلات تراشه سازی را در سال گذشته میلادی افزایش داد.به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن و به نقل از گمرک جمهوری خلق چین، این کشور در سال ۲۰۲۳ با ۱۴ درصد افزایش به ۴۰ میلیارد دلار رسانده است.به گزارش بلومبرگ، این میزان واردات بعد از سال ۲۰۱۵ بیشترین میزان داد و ستد چین در این حوزه بوده است.این افزایش نرخ واردات در مقایسه با کاهش ۵.۵ درصدی کل واردات چین در سال ۲۰۲۳ نشان دهنده اهمیت صنعت تراشه برای رهبران این کشور است.
شرکت های تراشه چینی برای افزایش توانایی های کشور و نیز کنترل صادرات ایالات متحده آمریکا و دیگر متحدانش، به سرعت مشغول سرمایه گذاری در کارخانه های نیمه رساناهای جدید هستند.
اعمال محدودیت های مختلف دسترسی شرکت‌های چینی به ابزارهای مورد نیاز برای ساخت قوی‌ترین تراشه‌ها را سخت تر از گذشته می‌کنند. در کنار این مشکلات، توسعه بخش فناوری پیشرفته چین نیز که به عنوان تهدیدی برای ایالات متحده تلقی می‌شود، کند می شود.
در ماه دسامبر ۲۰۲۳، واردات تجهیزات لیتوگرافی از هلند حدود ۱۰۰۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به ۱.۱ میلیارد دلار رسید.علت این میزان افزایش خرید به محدودیت‌های وضع شده از سوی هلند باز می گردد.بخش عمده واردات سیستم‌های لیتوگرافی چین در اواخر سال ۲۰۲۳، از دو کشور هلند و ژاپن بوده است.
پیش‌ازاین گزارش شد، قبل از اجرایی‌شدن این محدودیت‌ها، شرکت هلندی ASML به درخواست دولت ایالات متحده، ارسال برخی از ماشین‌های پیشرفته خود به چین را لغو کرده است. این اقدام هلند چند هفته قبل از اجرایی‌شدن ممنوعیت صادرات تجهیزات تراشه‌سازی پیشرفته صورت گرفت. فناوری‌های لیتوگرافی ASML نقش مهمی در تولید تراشه‌های محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های نظامی پیشرفته ایفا می‌کند.

→ خواندن مطلب قبلی

شرکت رمزارزی Terraform Labs درخواست ورشکستگی فصل ۱۱ را ثبت کرد

خواندن مطلب بعدی ←

سرعت انتقال شگفت‌انگیز در راه لپ‌تاپ‌های ویندوزی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *