وب سایت استاتیستا گزارشی در مورد سهم بازار هر کدام از موتورهای جستجو منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، گوگل با اختلاف بسیار زیادی نسبت به رقبا، بیشترین سهم این بازار از آن خود کرده است.
به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن به نقل از استاتیستا، سهم بازار هر یک از موتورهای جستجو در بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۳ مشخص شده است که گوگل در تمام این مدت با اختلاف نسبت به رقبا، بیشترین سهم بازار را در اختیار داشته است. گوگل در مارس ۲۰۲۳ حدود ۸۵.۵ درصد از کاربران بازار موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده است.
پس از گوگل، موتور جستجوی بینگ که به تازگی به هوش مصنوعی ChatGPT مجهز شده، قرار گرفته که حدودا ۸.۲ درصد از سهم بازار را از آن خود کرده است. یاهو، یاندکس، داک داک گو و بایدو نیز در رتبههای سوم تا ششم بازار موتورهای جستجو قرار گرفتهاند.
اگرچه گوگل پرکاربردترین موتور جستجو در جهان است، اما رقبای این محصول از آلفابت سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دادهاند. به عنوان مثال، کاربران ساکن در روسیه بیشتر از یاندکس استفاده میکنند و بر اساس گزارشها تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، حدود ۶۲ درصد از کاربران روسی از موتور جستجوی متعلق به این کشور بهره میبردند.
در کشور چین نیز مردم بیشتر از موتور جستجوی بایدو استفاده میکنند. بر اساس گزارشها، حدود ۸۶ درصد از کاربران چینی در سال ۲۰۲۱ از بایدو استفاده میکردند.