وزارت ارتباطات: رکورد ارتفاع در پرتاب ماهواره با «ثریا» شکسته شد

به گزارش صنایع مدرن و بر طبق اعلام وزارت ارتباطات جدیدترین رکورد ارتفاع در پرتاب ماهواره ثبت شد. ماهواره ثریا برای اولین بار با نسل جدید ماهواره بر قائم ۱۰۰ در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صنایع مدرن و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، ماهواره بر قائم ۱۰۰، ماهواره بومی ثریا را با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داد تا رکورد جدیدی از نظر ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور به ثبت برسد. ثریا از سری ماهواره‌های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است.
قائم ۱۰۰ یک ماهواره‌بر سوخت جامد با قابلیت حمل اجرامی به بزرگی زیر ۱۰۰ کیلوگرم در مدار حدود ۵۰۰ کیلومتر است، که در سومین پرتاب آزمایشی خود با ثبت رکورد جدیدی در پرتاب‌های بومی، با موفقیت ماهواره ثریا با جرم حدود ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتر دایروی قرار داد.
وزارت ارتباطات براساس داده‌های دریافتی از ماهواره، اعلام کرد عملیات تزریق در مدار به خوبی و با دقت انجام شده و هم اکنون داده‌های تله متری ماهواره در حال دریافت است:
با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی، بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.
آنطور که «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی داخلی نوشته است این، دهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم بوده است که طی آن نیز رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب ثبت شد. او با تأکید بر اینکه این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند، اعلام کرد صنعت فضایی با شتاب در مسیر پیشرفت است.

→ خواندن مطلب قبلی

ارزش سهام انویدیا به‌لطف هوش مصنوعی به بالاترین حد تاریخ خود رسید

خواندن مطلب بعدی ←

نرم‌افزار Camera Assistant سامسونگ آپدیت شد؛ پشتیبانی از قابلیت‌های جدید گلکسی S24

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *