بررسی طرح صیانت شروع شد

طرح صیانت شروع شد

در اولین جلسه بررسی طرح صیانت که با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد، عنوان شد که طراحان این طرح به دنبال سالم سازی و به وجود آوردن فضای سالم در حوزه فضای مجازی هستند و به هیچ عنوان به دنبال محدود سازی نیستند.

به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن، اولین جلسه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و اعضای کمیسیون مشترک بررسی این طرح برگزار شد.

مهر نوشت که در این جلسه رضا تقی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح بررسی حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی با اشاره به سابقه ارائه این طرح در مجلس گفت: پس از آنکه مجلس رأی به بررسی این طرح در کمیسیون مشترک داد با پیگیری هیئت رئیسه مجلس، ترکیب کمیسیون مشخص شد و اعضای منتخب از ۱۰ کمیسیون تخصصی مجلس برای حضور در این کمیسیون مشترک معرفی شده اند.

وی گفت: بر این اساس ۲ نماینده از کمیسون اقتصادی، ۳ نماینده از کمیسیون قضائی و حقوقی، ۲ نماینده از کمیسیون برنامه و بودجه، ۴ نماینده از کمیسیون صنایع، ۴ نماینده از کمیسیون فرهنگی، ۲ نماینده از کمیسیون آموزش و تحقیقات، یک نماینده از کمیسیون اجتماعی، ۲ نماینده از کمیسیون ویژه جهش تولید، ۳ نماینده از کمیسیون امنیت ملی و ۲ نماینده از کمیسیون شوراها در این کمیسیون مشترک حضور خواهند داشت.

تقی پور افزود: مقرر شده است که جلسات این کمیسیون با حضور این ۲۵ عضو برای بررسی طرح انجام شود.

وی با بیان اینکه نحوه اداره جلسات هفته گذشته پس از انتخاب اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون با حضور نایب رئیس مجلس مورد توافق قرار گرفت ادامه داد: مقرر شد مطابق با آئین نامه داخلی کمیسیون که در جلسه آینده ارائه می‌شود، نحوه اداره این کمیسیون مشخص شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح بررسی حمایت از حقوق کاربران گفت: جلسات بعدی کمیسیون با رأی گیری اعضا از نماینده دائمی دستگاه‌ها برای حضور در این جلسه و سایر مدعوین دعوت خواهد شد.

وی ادامه داد: جلسه آینده این کمیسیون روز سه شنبه هفته جاری در ساعت ۱۶ برگزار می‌شود و پس از آن نیز از هفته آینده کمیسیون مشترک در ۲ نوبت دوشنبه صبح و سه شنبه بعدازظهر هر هفته تشکیل جلسه خواهد داد.

در این جلسه همچنین اعضای کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در خصوص ضرورت بررسی این طرح مطابق با آئین نامه داخلی اداره کمیسیون‌های تخصصی و اعلام نظرات موافقین و مخالفین طرح، لزوم حضور نماینده دائمی دولت و بویژه وزارت ارتباطات، شفاف سازی برگزاری جلسات با حضور رسانه‌ها، شنیدن نظرات تشکل‌ها و نخبگان در راستای پاسخ به ابهامات مرتبط با این طرح و رفع نگرانی مردم تاکید کردند.

در این جلسه همچنین عنوان شد که طراحان این طرح به دنبال سالم سازی و به وجود آوردن فضای سالم در حوزه فضای مجازی هستند و به هیچ عنوان به دنبال محدود سازی نیستند.

در این جلسه همچنین دبیر کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی از نمایندگان خواست تا نظرات مردمی را در صورت امکان جمع آوری کرده و در جلسات بعدی عنوان کنند تا نگرانی‌ها از باب این طرح برطرف شود. در همین حال گفته شد که اشخاص حقیقی نیز می‌توانند نظرات خود را نسبت به متن پیش نویس این طرح ارائه دهند.

در این جلسه همچنین مقرر شد: در جلسه بعدی کمیسیون مشترک، آئین نامه داخلی کمیسیون و نحوه اداره آن ارائه و پس از آن اعضا وارد رسیدگی به متن پیش نویس طرح شوند.

تدوین آیین نامه کمیسیون های تخصصی

همچنین لطف الله سیاهکلی سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در حاشیه نخستین جلسه این کمیسیون به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در جلسه پس فردا سه شنبه تدوین آئین نامه این کمیسیون نیز که ترکیبی از آیین نامه کمیسیون های تخصصی و صحن مجلس شورای اسلامی است در دستور کار قرار می گیرد.
وی گفت: چون بررسی این طرح مربوط به اصل ۸۵ قانون اساسی است باید مطابق با آئین نامه صحن مجلس با آن برخورد شود اما چون بررسی این طرح زمان بر خواهد شد ممکن است زمان اظهارات اعضا را کاهش دهیم تا از مباحث افراد شاخص، حرفه ای و متخصص اعم از شخصیت های حقیقی و حقوقی برای تدوین قانون مربوط به این طرح استفاده بیشتری کنیم.
سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در جلسه امروز اعضای کمیسیون در خصوص بررسی کلیات طرح به تفاهم نرسیدند تأکید کرد: نوشتن قانون کار بسیار دشوار، دقیق، تخصصی و حرفه ای است و مردم در جوامع متمدن، ذیل قانون زندگی می کنند و قانون در زندگی آنان بسیار مؤثر است.
سیاهکلی افزود: دقت در نوشتن قانون به حدی است که در انتخاب واژگان حتی حروف ربط، نقطه، و ویرگول اگر اشتباهی رخ دهد؛ مفاهیم را جا به جا می کند پس اگر نمایندگان قانون را بی توجه تصویب کنند؛ اثرات بسیار بدی بر زندگی مردم می گذارد.
وی گفت: هر قدر نمایندگان باهوش تر و جنگنده تر در حوزه قانون نویسی وارد شوند می شود امیدوار بود که قوانین خوبی به تصویب برسد که این بسیار اهمیت دارد.
سیاهکلی افزود: به همین علت من جلسه امروز را نشست بسیار خوبی ارزیابی می کنم زیرا نشان داد که افرادی که از ۱۰ کمیسیون در این کمیسیون مشترک گرد آمده اند بسیار با انگیزه و پر انرژی هستند؛ بنابراین طبیعی است که جلسه پر تنش باشد.
وی گفت: مسأله دیگر محیطی است که می خواهیم برای آن قانون بنویسیم یعنی فضای مجازی؛ ما تجربه چندانی برای قانون گذاری در این خصوص نداریم فقط می دانیم که محیط پرتلاطم، سیال، زودگذر و دارای تغییرات بسیار بالا در فناوری، نرم افزار، سخت افزار، کاربران و انتشاردهندگان آن است.
سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی افزود: پلتفرم های مربوط به فضای مجازی از سیال بودن بسیار عجیب و سرعت بسیار بالا برخوردار است بنابراین این ویژگی ها نیز سختی کار برای قانون نویسی درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی را افزون می کند.
سیاهکلی در پایان گفت: از این منظر جلسه امروز این کمیسیون مبارک است زیرا اعضا با همه وسواس و دقت به موضوع نگاه می کنند و می توان به مردم این نوید را داد که برای تصویب قوانین خوب در این خصوص خیالشان آسوده باشد.

→ خواندن مطلب قبلی

روش جدیدی برای درمان افسردگی

خواندن مطلب بعدی ←

عرضه آزمایشی ارز دیجیتال ملی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *