فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پوستاندازی و تحولات جدید در این دوره از نمایشگاه، گفت:« پس از چند سال وقفه در برگزاری نمایشگاه که سابق بر این با عنوان مطبوعات برگزار میشد، امسال آن را با رویکردهایی نظیر برگزاری گردهمایی و هم اندیشی برپا میشود.»
مهدیپور افزود: «ما در در دوره جدید معاونت امور رسانهای خود را موظف دانستیم تا برگزاری رویدادهای که متوقف شده بود را مجددا برقرار کنیم.»
او با اشاره به اینکه تغییر نام نمایشگاه رسانهها در این دوره در واقع از مطالبات خود رسانهایها بود، گفت: «در سفرهای استانی و گفتوگو با همکاران رسانهای تقاضای تغییر نام نمایشگاه از مطبوعات به رسانهها را داشتند که این امر امسال یکی از مهمترین تغییرات ما بود.»
معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت ارشاد افزود: «در ادامه روند برگزاری مجدد رویدادهایی که پیش از این به دلایلی مانند شیوع کرونا متوقف شده بود، از تابستان امسال جشنواره رسانههای کشور را برگزار کردیم. نمایشگاه رسانههای ایران نیز قرار بود در پاییز برگزار شده بود به دلایل مشکلات فنی به زمستان و تاریخ ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند موکول شد.»
او با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه گفت:« شعار امسال «نجستم همیشه جز از راستی» است که از شعر حکیم فردوسی برگرفته شده است. این شعار به عنوان یک شعار محوری و پویش عمده برای این دوره نظر گرفته شده است.»
مهدیپور با اعلام ویژگیهای اختصاصی این دوره از نمایشگاه، گفت: «در این دوره علاوه بر رسانههای مکتوب، برخط، خبرگزاریهای نوین و دانشبنیان نیز دعوت شدهاند که از اختصاصات این دوره است. برای حضور گروههای تولید محتوا و دانشبنیانهای حوزه رسانه نیز بخشی در نظر گرفته شده است. چون آینده رسانهها با فناوری گره خورده است.»
او در ادامه این نشست درباره انسانرسانه که شکل جدیدی از رسانه در عصر جدید است، گفت: «گروه دیگری که به طور خاص به آنها در این دوره از نمایشگاه توجه شده است، فعالان رسانهای به عنوان انسانرسانه هستند. در این نمایشگاه درگاهی برای انسانرسانههای اجتماعی باز شده است و یک غرفه بزرگ نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است.»
او با اشاره به ایجاد یک غرفه ویژه غزه از سوی کمیته بینالملل نمایشگاه رسانههای ایران، گفت: «با توجه به رویداد طوفانالاقصی ما امسال یک غرفه ویژه غزه پیشبینی کردهایم که عموم بازدیدکنندگان هم محتوای مورد نیاز خود را در این بخش تأمین میکنند. رسانههای بزرگی از کشورهای مختلف برای پوشش و مشارکت و همچنین آموزش در آن حضور خواهند داشت.» به گفته مهدی پور طی روزهای آینده به طور قطعی مشخص خواهد شد که رسانهها از چه کشورهایی در بخش بینالملل حاضر میشوند.
او با اشاره به اینکه در حدود ۶۰۰ رسانه پیش ثبت نام خود را برای حضور در این نمایشگاه انجام دادهاند، گفت: «ثبت نام قطعی از روز گذشته آغاز شده است و تا روز پنجشنبه ۱۹ بهمن به مرور انجام میشود و آمار رسانههای حاضر در نمایشگاه به قطعیت میرسد.»
به گفته مهدی پور نشستهای تخصصی متعددی در قالبهای اقتصاد رسانه، تجربه کاوی و همچنین رونمایی کتابها از جمله جلد دوم دانشنامه مطبوعات انجام میشود. همچنین کمیتهای مختص فناوریهای نو و هوش مصنوعی نیز برپا خواهد شد.
او درباره تقدیر از چهرههای رسانهای گفت:« در کمیته استانها از بیش از ۲۰ چهره استانی رسانهای تقدیر میشود. همچنین ۵ چهره ملی حوزه ارتباطات نیز تقدیر خواهند شد.»
او با اشاره به اینکه نمایشگاه بیست و چهارم رسانههای ایران با اتفاق بزرگی چون انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریبا همزمان شده است، از کنشگران و فعالان حوزههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دعوت کرد تا در این دوره به تعامل، گفت و گو و هم اندیشی بپردازند.
در انتهای این نشست نیز از پوستر بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران که محمد روح الامین طراحی آن را برعهده داشته است، رونمایی شد.
فعالیت نمایشگاه «رسانههای ایران» از ۲۹ بهمن آغاز میشود.