پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۷۰۰۰ با هسته‌های Zen 4 معرفی شدند

پردازنده‌های دسکتاپ رایزن 7000 با هسته‌های Zen 4 معرفی شدند

کمپانی AMD در کنفرانس کامپیوتکس ۲۰۲۲ از جدیدترین پردازنده‌های دسکتاپ خود سری رایزن ۷۰۰۰ رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن به نقل از انگجت، رایزن ۷۰۰۰ با لیتوگرافی ۵ نانومتری از معماری Zen 4 بهره می‌برد و برای استفاده از آن‌ها به مادربردی با سوکت AM5 نیاز است. پردازنده‌های جدید AMD همچنین از رم DDR5 و PCle 5.0 پشتیبانی می‌کنند. شرکت AMD با عرضه رایزن ۷۰۰۰، برای اولین بار نسلی از پردازنده‌های دسکتاپ با فرکانس بالاتر از ۵ گیگاهرتز به بازار عرضه می‌کند.

این کمپانی در جریان کنفرانس کامپیوتکس خود فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز را در هنگام اجرای بازی Ghostwire: Tokyo به نمایش گذاشت که با فرکانس توربو ۵.۵ گیگاهرتزی پردازنده اینتل Core i9-12900KS برابری می‌کند.

پردازنده‌های جدید AMD که با معماری مبتنی بر Zen 4 عرضه خواهد شد، در بخش تک‌رشته‌ای ۱۵ درصد سریع‌تر از Zen 3 است. علاوه بر این، مصرف انرژی رایزن ۷۰۰۰ بالا خواهد بود چراکه مادربردهای AM5 می‌توانند برای آن‌ها ۱۷۰ وات تأمین کنند.

ساختار داخلی این پردازنده‌ها شامل دو ماژول CPU با معماری ۵ نانومتری Zen 4 و یک دای ورودی و خروجی جدید ۶ نانومتری با گرافیک Rdana و کنترلر‌های DDr5 و PCle 5.0 می‌شود. از همین رو باتوجه به مشخصات جدیدترین محصولات AMD، آن‌ها قدرت خوبی در پردازش داده‌های گرافیکی خواهند داشت.

شرکت AMD می‌گوید مادربردهای AM5 حداقل یک درگاه PCle 5.0 NVMe خواهند داشت که این فناوری باعث افزایش ۶۰ درصدی سرعت در خواندن اطلاعات می‌شود. طبق گزارش‌ها، مادربردهای AM5 حداکثر می‌توانند ۱۴ پورت USB 3.x داشته باشند و تا ۲۴ مسیر PCle 5.0 در اختیار کاربران قرار دهند.

→ خواندن مطلب قبلی

آبله میمون از چه راه‌های انتقال پیدا می‌کند؟

خواندن مطلب بعدی ←

تراشه‌های Filogic 380 و Filogic 880 با پشتیبانی از فناوری وای‌فای ۷ معرفی شدند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *