ویروس B.A2 جدیدترین سویه کرونا، یک و نیم برابر مسری‌تر از امیکرون است

ویروس B.A2 جدیدترین سویه کرونا، یک و نیم برابر مسری‌تر از امیکرون است

کارشناسان پس از فراگیر شدن امیکرون، همواره هشدارهای جدی را مبنی بر پدید آمدن نوع جدید ویروس کووید-۱۹ صادر می‌کردند. اما اکنون این موضوع به وقوع پیوسته است و سویه جدید بیش از نیمی از ایالات‌های آمریکا را آلوده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن و به نقل از سی ان بی سی، شاخه‌ای جدید از ویروس Covid-19 به جود آمده است که بسیار مسری‌تر از امیکرون است. طبق گزارش‌های درز شده ۱۲۷ مورد در نیمی از ایالات متحده آمریکا به سویه جدید کرونا که ویروس B.A2 نام دارد، مبتلا شده‌اند.

طبق گفته‌ دانشمندان موسسه Statens Serum (موسسه نظارت بر بیماری‌های عفونی دانمارک) ویروس BA.2 یک و نیم برابر مسری‌تر از BA.1 یا همان امیکرون است.

البته همچنان بازار شایعات در مورد این سویه بسیار زیاد است و اطلاعات ضد و نقیض زیادی درباره آن مطرح می‌شود. در همین رابطه آژانس امنیت بهداشت بریتانیا از عدم کاهش اثر بخشی واکسن‌ها در برابر BA.2 خبر داد.

در اظهار نظری دیگر، کریستین نوردلوند سخنگویی (CDC) مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گفت:

در حال حاضر هیچ مدرکی که نشان بدهد BA.2 شدیدتر از BA.1 باشد، وجود ندارد.

از طرف دیگر برخی گزارش‌ها نشان از تفاوت‌های زیادی بین این دو سویه است. ترولز لیلبیک رئیس کمیه نظارت بر کویید ۱۹ در منطقه اسکاندیناوی، با بیان اینکه سویه جدید امیکرون در کشور دانمارک غالب شده است، گفت:

BA.1 و BA.2 تفاوت‌های زیادی در مهم‌ترین زمینه‌ها دارند. در واقع تفاوت بین این دو بیشتر از تفاوت سویه وحشی اولیه و نوع آلفا است که اولین جهش بزرگ بود که در سرتاسر جهان ریشه دوانید.

وی در ادامه اظهار داشت که BA.2 دارای پنج جهش منحصر به فرد در بخش پروتئین اسپایک است که ویروس از آن برای اتصال به سلول‌های انسانی و حمله به آن‌ها استفاده می‌کند.

پس از لیلبیک، آژانس امنیت سلامت بریتانیا گزارش‌های در مورد نوع جدید کووید-۱۹ منتشر کرد.

به گفته این مرکز، B.A2 بسیار سریع‌تر از سویه اصلی در مناطق مختلف انگلستان گسترش یافت. اما با این حال، ارزیابی‌های اولیه نشان داد که به احتمال بسیار زیاد نوع جدید اثر بخشی واکسن‌ها را کاهش نخواهد داد.

سازمان بهداشت جهانی هم نوع جدید کووید_۱۹ را به عنوان یک سویه نگران کننده معرفی نکرده است. اما پیش از پدید آمدن B.A2 هشدارهای مبنی بر به وجود آمدن گونه‌های جدیدی از امیکرون را صادر کرده بود.

لیلبیک در ادامه به عدم اطلاعات کافی در مورد این سویه اشاره کرد و در این رابطه گفت:

هنوز اطلاعات کافی برای تعیین اینکه آیا ویروس B.A2 می‌تواند افرادی را قبلا امیکرون گرفته‌اند را آلوده کند، وجود ندارد. اما این احتمال وجود دارد، افرادی که قبلا امیکرون گرفتند در برابر نوع جدید کووید_۱۹ مقاوم‌تر باشند.

به گفته وزارات بهداشت دانمارک، موارد تازه‌ای که در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند رو به افزایش است که عمده آن‌ها ناشی از B.A2 است.

→ خواندن مطلب قبلی

رمز ریال ابزاری برای پرداخت

خواندن مطلب بعدی ←

یافتن جهان‌های مشابه زمین با نقشه سه بعدی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *