زنگ خطر پایان حیات با سرد شدن کره زمین

زنگ خطر پایان حیات با سرد شدن کره زمین

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر، دانشمندان درباره گرم شدن کره زمین هشدار زیادی به دولتمردان و کشورهای مختلف می‌دانند. اما اکنون محققان به یافته‌های جدیدی در مورد پایان حیات در کره زمین دست پیدا کرده‌اند که باب تحقیقات علمی جدیدی را گشوده است.

به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن و به نقل از دویچه وله، یافته‌های علمی که اخیرا در مجله «مقالات علوم زمینی و سیاره‌ای» (EPSL) منتشر شده حاکی از آن است که هسته مذاب زمین با سرعت شگفت‌انگیزی در حال سرد شدن است.

همان طور که می‌دانیم سرعت سرد شدن زمین با مرگ زمین ارتباط مستقیمی دارد. اگر سرد شدن کره زمین متوقف نشود، این سیاره سرنوشتی مشابه شبیه عطارد یا مریخ پیدا کرده و به مکانی غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد.

شاید طرح این سوال بی‌معنا نباشد که بپرسیم روند سرد شدن کره زمین از ابتدا چگونه شکل گرفته است؟

در وهله اول باید بگوییم پوسته زمین در فرایند سرد شدن تشکیل شده است. طبق منابع علمی، چهار و نیم میلیارد سال پیش، گدازه داغی سطح زمین را پوشانده بود که به مرور زمان سرد شد و  پوسته کره زمین تشکیل شکل گرفت. آتشفشان‌ها نیز طی همین فرایند به وجود آمدند.

دانشمندان معتقدند؛ آزمایشاتی که روند سرد شدن زمین را نشان دهد، چندان آسان نیست، چراکه سفر به اعماق زمین بسیار دشوار است.  البته با همه این تفاسیر، بررسی دقیق مواد معدنی تشکیل‌دهنده مرز بین هسته زمین و گوشته آن می‌تواند درباره روند سرد شدن زمین راهگشا باشد.

یکی از مواد تشکیل دهنده مرز بین هسته و گوشته زمین، ماده معدنی بریجمنایت (bridgmanite) است. دانشمندان با بررسی این ماده دریافت‌اندکه این ماده رساناتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردند. رسانا بودن بریجمانیت باعث می‌شود تا زمین با سرعت بیشتری گرمای خود را از دست بدهد.

موتوهیکو موراکامی، استاد موسسه فناوری فدرال زوریخ  (ETH) اعلام کرده است:

اندازه‌گیری هدایت گرمایی بریجمنایت، حدود ۱.۵ برابر بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. به همین دلیل کره زمین با سرعت بسیار زیادی در حال سرد شدن است.

به گفته  این دانشمند، روند سرد شدن زمین در آینده شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد. چرا که با سرد شدن بریجمنایت، این ماده به پساپروسکایت تبدیل شده که در فرآیند سرد شدن کره خاکی به مراتب بیشتر از بریجمنایت است.

البته تحقیقات دانشمندان درباره نقاط مبهم این ماجرا همچنان ادامه دارد .

آن‌ها امیدوارند که با پژوهش‌های بیشتر، از درک اتفاقات درون زمین و شناخت بیشتر فرایند سرد شدن آن اطلاع پیدا کنند و ابعاد تاریک ماجرا را روشن‌تر کنند.

→ خواندن مطلب قبلی

آینه جادویی سفید برفی در فروشگاه آینده امارات

خواندن مطلب بعدی ←

تیم کوک: اپل در سال گذشته ۱۶۵ میلیون مشترک جدید بدست آورد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *