یاهو اعلام کرد که با استناد به محیط تجاری و قانونی چالشبرانگیز فزایندهای از چین خارج شده است.
به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن به نقل از ان بی سی، مقامات چینی کنترل محکمی بر سانسور اینترنت در این کشور دارند و از شرکتهای فعال در چین میخواهند که محتوا و کلمات کلیدی را که از نظر سیاسی حساس یا نامناسب میدانند سانسور کنند.
به همین دلیل شرکت یاهو روز سهشنبه در بیانیهای اعلام کرد: با توجه به چالشبرانگیز شدن محیط تجاری و قانونی در چین، مجموعه خدمات یاهو از اول نوامبر دیگر از داخل خاک چین قابل دسترسی نخواهد بود.
این بیانیه گفت که به حقوق کاربران و اینترنت آزاد و باز متعهد است.
خروج این شرکت با اجرای قانون حفاظت از اطلاعات شخصی چین همزمان شد که اطلاعاتی را که شرکتها میتوانند جمعآوری کنند محدود میکند و استانداردهایی را برای نحوه ذخیره آن تعیین میکند.
قوانین چین همچنین تصریح میکند که شرکتهای فعال در این کشور در صورت درخواست مقامات باید دادهها را تحویل دهند که کار شرکتهای غربی در چین را دشوار میکند، زیرا ممکن است به دلیل تسلیم شدن به خواستههای چین در بازگشت به کشور با فشار مواجه شوند.
یاهو در سال ۲۰۰۷ پس از اینکه اطلاعات دو ناراضی چینی را به پکن تحویل داد و در نهایت منجر به زندانی شدن آنها شد، توسط قانونگذاران ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفت.
یاهو قبلاً فعالیت خود در چین را کاهش داده بود و در سال ۲۰۱۵ دفتر خود در پکن را تعطیل کرد. خروج آن از کشور تا حد زیادی نمادین است زیرا حداقل برخی از خدمات یاهو، از جمله پورتال وب آن، قبلاً مسدود شده است.
چین همچنین اکثر سایتها و رسانههای اجتماعی بینالمللی مانند فیس بوک و گوگل را مسدود کرده است. کاربرانی که در چین مایل به دسترسی به این خدمات هستند با استفاده از فیلترشکن و VPN این محدودیتها را دور می زنند.
یاهو همچنین قبلاً یک سرویس موسیقی و ایمیل در چین داشت، اما هر دو سرویس نیز در اوایل دهه ۲۰۱۰ متوقف شدند.
یاهو دومین شرکت بزرگ فناوری آمریکایی است که در هفتههای اخیر فعالیتهای خود را در چین کاهش داده است.
ماه گذشته، پلتفرم شبکه حرفهای مایکروسافت، لینکدین، اعلام کرد که سایت چینی خود را تعطیل میکند و در عوض آن را با یک هیئت شغلی جایگزین میکند.