تولید کیت تشخیص هویت توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

تولید کیت تشخیص هویت توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید کیت تشخیص هویت با قیمت ارزان شد.

به گزارش پایگاه خبری صنایع مدرن به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، کیت تشخیص هویت ابزاری است که از آن در موارد مهمی همچون، تعیین هویت انسانی در حوادث، تعیین روابط خویشاوندی، تحقیقات جنایی، آزمایش پدر فرزندی، مادر فرزندی، ژنتیک قانونی، تعیین پروفایل یا طرحواره انسان و ژنتیک جمعیت و ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

محسن صادقی مدیرعامل شرکت زیست فناوری کوثر که این محصول را تولید کرده است، گفت: محصولات تولید شده در مجموعه ما برپایه علم بیوتکنولوژی و ژنتیک است و بر همین مبنی کیت تشخیص هویت را طراحی و تولید کردیم.

به گفته او تولید این محصول مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور می شود. امروزه هر کیت تشخیص هویت در مجموعه ما با هزینه ۲۰ میلیون تومان تولید می شود اما نمونه های مشابه خارجی با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان وارد می شود و متاسفانه برخی دستگاه های دولتی به این شکل منابع خود را هدر می دهند.

این کیت تشخیص هویت به کشور آلمان نیز صادر می شود اما متاسفانه به علت این که اعتماد به شرکت دانش بنیان ایرانی هنوز به اندازه کافی وجود ندارد، آن محصول توسط آلمانی‌ها به سایر کشورهای جهان صادر می شود.

محصول این شرکت دانش بنیان، از نظر کیفیت کاملا مشابه نمونه خارجی است و در یک نمونه، پلیس ترکیه هم اکنون از این کیت تشخیص هویت ایران‌ساخت استفاده می کند.

هر فردی را می‌توان از طریق توالی DNA منحصر به خود شناسایی کرد. در واقع DNA  حاوی توالی‌های تکراری کوتاه به طول ۳ تا ۷ جفت باز به نام STR است که در سراسر ژنوم پراکنده شده است.

از آنجا که تعداد دقیق تکرارها در هر مکان خاص در افراد مختلف متفاوت است، پزشکی قانونی می تواند از این مارکرها برای شناسایی افراد استفاده کنند.

علاوه بر این، هر فردی دارای دو مجموعه STR از هر دو والدین خود به ارث برده است که هر یک از آن ها می توانند تعداد متفاوتی از تکرار را در همان محل داشته باشد.

در واقع پروفایل DNA به عنوان اثر انگشت DNA شناخته شده است که افراد را از یکدیگر متمایز می کند و تنها در دو قلوهای همسان متفاوت نیست.

این فعال دانش بنیان در ادامه توضیح داد: ما به واسطه تولید این محصول توانسته‌ایم، نقش بسزایی در کاهش هزینه آزمایش شهروندان ایفا کنیم. تفاوت قیمت کیت داخلی و خارجی مشخصا بر قیمت آزمایش هایی که مردم می‌دهند تاثیر گذاشته و مشخصا یک کمک بزرگ به زندگی مردم می‌کند.

→ خواندن مطلب قبلی

ورود انگلیس به عرصه جنگ‌های دیجیتال

خواندن مطلب بعدی ←

تدوین دستورالعمل تبلیغات در پلتفرم‌ها از سوی ساترا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *